بررسی تخصصی سرفیس پرو 3

3

مایکروسافت در اوایل تابستان امسال اقدام به معرفی سری جدید تبلت های سرفیس خود با نام  پرو3 نمود و هم خود این کمپانی و هم دوستداران عرصه تکنولوژی بر این باورند که این تبلت به راحتی می تواند جای لپ تاپ را برای گستره بیشتری از کاربران پر کند. پس از گذشت حدود دو ماه و ورود این کالا به بازار جهانی از جمله ایران بر آن شدیم تا با جمع آوری مطالبی راجع به این تبلت اطلاعات جامع تری در مورد آن در اختیار شما قرار دهیم:

نتایج بررسی ها:

در مورد بررسی این تبلت به سایت های معتبری همچون cnet ،Techradar ،engadget و Trusted Review سر زدیم که امتیازات به شرح زیر است:

cnet ——————- 4.5/5

Techradar————–4.5/5

Engadget——————-8.9/10

TrustedReview————9/10

سرفیس پرو دقیقاً چیست؟

سرفیس پرو 3 تبلتی است که می تواند لپ تاپ هم باشد و یک لپ تاپ نیست! هنوز هم اگر لپ تاپ می خواهید باید لپ تاپ بخرید و اگر تبلت مثلاً آیپد می خواهید باید آیپد بخرید. در واقع مایکروسافت به کلاس جدیدی از کاربری می اندیشد. سرفیس وسیله ای نیست که تنها در محیط کار یا زمان استراحت کاربرد داشته باشد این وسیله در هر شرایطی با شماست!

طراحی

مایکروسافت این بار پیشرفت های خوبی داشت. انتقادات را شنید و آنها را بهبود بخشید. از مهمترین انتقاداتی که به مدل پیشین یعنی Surface pro 2 شد این بود که برای تبلتی که دوست دارد نقش لپ تاپ را بازی کند صفحه 10 اینچی کوچک است و برای یک تبلت، این اندازه تصویر با این عرض اصلاً مناسب کار نیست.

ماکروسافت با تغییر نسبت صفحه توانست اندازه ای کاربردی به این تبلت ببخشد.
مایکروسافت با تغییر نسبت صفحه توانست اندازه ای کاربردی به این تبلت ببخشد.

با وزن 800 گرمی (البته پیش از نصب کیبورد) به عنوان یک تبلت، وزن بالایی دارد ولی به عنوان یک لپ تاپ، وزن بسیار مناسبی دارد و کاهشی 107 گرمی در قیاس با Pro 2 داشته است. حتی با اتصال کیبورد هم وزنی 1.08 کیلوگرمی خواهد داشت که شایان توجه است.تقریباً وزنی معادل مک بوک ایر 11 اینچی و 300 گرم کمتر از مک بوک ایر 13 اینچی! نکته جالب دیگر این دستگاه ضخامت 9.1 میلیمتری آن است که از نسل اول آیپدهای رتینا هم باریکتر است.

در حالت کلی سرفیس پرو از نظر طراحی چیزی کم ندارد. از اندازه تصویر گرفته تا جنس بدنه، از محل قرار گیری اتصال کیبورد گرفته تا شارژر و منافذ هواکش آن همه و همه از کیفیت بالای ساخت و شرایط مناسب طراحی خبر می دهد.

پایه پشت و پرش به دنیای لپ تاپی!

یکی از نشانه های کیفیت همین پایه سرفیس است. در واقع شما می توانید در هر محدوده زاویه ایی که می خواهید این تبلت را تنظیم کنید و در حالتی بسیار پایدار از آن بهره ببرید.

Surface-Pro-3-4

اما یکی از مشکلاتی که احتمالاً فکر شما را هم مشغول کرده است حالت لپ تاپی آن هنگامی است که میز یا پایه ای برای این تبلت وجود ندارد و شما می خواهید از کیبورد استفاده کنید. نمی شود! این یکی از دلایلی است که نمی توان این تبلت را به صورت کامل به عنوان لپ تاپ استفاده کرد.

آزادی در انتخاب زاویه سرفیس از جمله نکات مثبت طراحی آن است
آزادی در انتخاب زاویه سرفیس از جمله نکات مثبت طراحی آن است

اما در مقام یک تبلت این صفحه 12 اینچی تمام لمسی یک نعمت است مخصوصاً اگر کارهایی گرافیکی داشته باشید و مجبور باشید سرپا! شروع به توضیح برخی مسائل کنید.البته در این شرایط امکانات لمسی ویندوز 8.1 هم شما را در این وضعیت یاری می کند. در پایان، هنگامی که کارتان پایان یافت می توانید آن را بر روی میز قرار داده و به عنوان یک مانیتور از آن استفاده کنید. Surface-Pro-3-15

کیفیت تصویر و صدا

با وجود افزایش سایز سرفیس پرو 3، این وسیله صفحه نمایش شارپی دارد و از آن راضی خواهید بود. شاید عدد 215 پیکسل در هر اینچ کمی پایین به نظر برسد و در قیاس با مثلاً آیپد قافیه را ببازد ولی در مقابل مک بوک ایر 13 اینچی با صفحه نمایش 126 پیکسل در اینچی به وضوح برتر است. هر چند شانس تست این دستگاه را نداشته ایم ولی به گفته بررسی کنندگان تصویر رضایت بخش است. رنگ مشکی به اندازه کافی عمیق است و رنگها به خوبی تولید می شود.

اسپیکرهای این تبلت هم پیشرفت خوبی داشته اند و با قرار گیری در اطراف صفحه نمایش صدای واضح و بدون نویزی ارائه می دهند. البته یادتان باشد که این یک تبلت است نه یک سیستم صوتی تصویری!

Surface-Pro-3-9

قلم سرفیس و نرم افزار

احتمالاً تا حالا دیگر با ویندوز 8 آشنا شده اید. جدا از اینکه شما آن را دوست دارید یا از آن بدتان می آید یا حتی شاید از آن متنفر باشید. این تبلت بهترین وسیله برای لذت بردن از ویندوز 8 است. چرا که همانطور که می دانید ویندوز 8 به منظور استفاده دو منظوره لمسی و دسکتاپ طراحی شد و حالا مثل اینکه مایکروسافت با ساخت سرفیس می خواهد منظورش را برساند.

اما قلم سرفیس! یک قلم بسیار حساس و دقیق که احتمالاً از برگ های برنده سرفیس هم باشد. با این قلم امیدهای افرادی که قصد دارند کاغذ را کنار بگذارند بیشتر می شود.برای مثال این قلم تا 256 حالت فشار را تشخیص می دهد.

Surface-Pro-3-18

البته مایکروسافت با پشتیبانی نرم افزاری هم بر قابلیت های این قلم افزوده است. برای مثال OneNote نوشتن و نوت برداری را بسیار طبیعی کرده است.دکمه بالای قلم را بزنید صفحه OneNote باز می شود.(حتی اگر صفحه قفل باشد!) دوبار بر روی صفحه بزنید از صفحه عکس گرفته می شود و در این نرم افزار ذخیره می شود و در محیط One note یکبار بر روی صفحه بزنید، یک صفحه جدید باز می شود.این قلم باریک تر و کمی سنگین تر شده است که باعث می شود کنترل آن ساده تر شده و طراحی با آن بهتر صورت گیرد. البته نرم افزار های دیگری هم مانند Evernote توانایی همکاری با این قلم را دارند ولی OneNote برای برنامه ریزی و نوب برداری عالیست!

Surface-Pro-3-11

کارایی، دما و صدا

بر خلاف اندازه کوچک و باریک سرفیس پرو3 این تبلت-لپ تاپ! قدرت مناسبی دارد. در بنچمارک ها با پردازنده i5 امتیاز 5532 را کسب کرده است. در حالی که مک بوک ایر 5401  را کسب کرده است.

مک بوک و سرفیس رقابت جالبی دارند. مک بوک پردازنده ضعیف تری دارد ولی هارد سریعتر و گرافیک قوی تر(البته خیلی کم)  برتری اسمی سخت افزاری آن را بیشتر می کند. ولی در نظر داشته باشید در اولترابوک ها هم پردازنده قویتر بهتر است. از نظر دمایی هم تا جایی که از بررسی های مختلف دیدیم گرم می شود ولی در کار زیاد و هیچگاه موضوع اول نیست و یک مسئله معمولی است.

از نظر صوتی بسیار کم صدا و ساکت است. اگر شما ویدیو نگاه می کنید یا کارهای روزمره انجام می دهید. حتی شنیدن صدای فنش هم سخت است. البته خیالتان راحت اگر کار سنگین داشته باشید صدایش کمی شنیده می شود. زندست!

Surface-Pro-3-23

اولین سری سرفیس مشکل باتری داشت. سرفیس پرو 2 این مشکل را تا حدودی حل کرد و حالا سرفیس پرو3 هم همین راه را ادامه می دهد.مایکروسافت ادعا می کند که 9 ساعت گشت و گذار در وب به شما می دهد و بسیاری این مقدار را تأیید کرده اند. البته در استفاده ترکیبی این مقدار به 7 ساعت ونیم کاهش می یابد. مدل یوگا لنوو تنها 6 ساعت و نیم کار می کند. مک بوک ایر 10 ساعت مصرف ترکیبی و 12 ساعت وبگردی را جواب می دهد.

کیبورد مخصوص سرفیس پرو

خود سرفیس یک وسیله خوش دست است و کیبورد آن وسیله ای خوش دست تر! کیبوردی با وزنی بسیار پایین و ظاهری بسیار دل پذیر که علاوه بر دکمه هایی بسیار راحت و نرم از نور پس زمینه هم بهره می برد.

Surface-Pro-3-2

البته توجه داشته باشید که این کیبورد در حد خودش بسیار خوب است و فراتر از انتظارات، شما را راضی خواهد کرد. ولی شاید مقایسه اش با کیبوردهای سطح بالا کمی کم لطفی باشد ولی در حد کیبوردهای لپ تاپ شما راضی نگه خواهد داشت.

تاچ پد این دستگاه هم پیشرفت خوبی کرده است و حس لپ تاپ گونه این تبلت را بیشتر کرده است.البته اندازه آن هم بزرگتر از سری ها قبلی است.

اتصالات

فراتر از یک تبلت! این جمله ایست که درباره سرفیس می توان گفت. سرفیس علاوه بر وای فای و بلوتوث ورژن 4 که لازمه از پیش تعریف شده تبلت است. یک پورت USB3 ،پورت تصویر و یک درگاه میکرو اس دی دارد.همین تنوع اتصالات است که این تبلت را به یک همراه مناسب در محیط کار و خانه تبدیل می کند.

آیا ارزش خرید دارد؟

ببینید این تبلت گران است! ارزان ترین مدل آن در حدود 3.5 میلیون تومان است و Core i3 با آن می توانید Lenovo z410 با پردازنده i7 بخرید و با یک هارد SSD خیال خود را از سرعت راحت کنید و یا شاید خیلی مدلهای دیگر و یا اصلاً مک بوک پرو بگیرید. ولی قبول کنید که این مدل هم مزیت های خودش را دارد. با وزن کمتر از 1 کیلوگرم ویندوز را همه جا در اختیارتان می گذارد و برای طراحان یکی از بهترین وسیله هاست. پس اگر کاربری خاص دارید بله شاید ولی اگر کاربری خاص ندارید. نه نخرید!

سرفیس پرو 3 در ایران؟

با وجود اینکه هنوز این تبلت در تمام نقاط دنیا در دسترس نیست دو فروشگاه اینترنتی در ایران اقدام به فروش این محصول کردند. اول سایت دیجی کالا و دیگری سایت شمشاد. در سایت دیجی کالا که بیشتر مدل ها به زودی می آید و دو مدل نا موجود است. ولی خوشبختانه سایت شمشاد این محصولات را در ایران ارائه می دهد که پیشنهاد می کنم برای آگاهی از قیمت ها سری به این سایت بزنید: http://goo.gl/wlZ9WL

Subscribe
آگاهی از
3 نظرات
جدیدترین
قدیمی ترین بیشترین رأی
Inline Feedbacks
View all comments
وحید
بهمن 21, 1393 1:25 ق.ظ

با اینکه اوضاع مالیم خوب نیست خریدم و بسیار بسیار راضی ام، دوستان اگه کار سنگین مثل برنامه نویسی و … دارین تردید نکنین بسیار سریع و پرقدرت فقط ایرادش اینه که داغ میکنه، من از امتداد پارسه با گارانتی و بیمه 5 میلیونی خریدم قیمتش از همه مناسبتر بود

مهر 27, 1393 11:08 ق.ظ

سرفیس پرو 3 فقط یه تبلت سبک و ارزون نیست.بلکه وسیله ایه که می تونه تا چند سال آینده جایگزین واقعی هرنوع تبلت و لپ تاپی باشه.در ضمن نگین خاورمیانه هم چند مدلش را داره که ارزون تر از شمشاد هست.

شعبانی
شهریور 10, 1393 1:50 ب.ظ

حرف نداره.عالی ولی پولش…..

3
0
Would love your thoughts, please comment.x