نحوه کار توربوشارژر و سوپرشارژر
در هفته های گذشته پست های بخش خودرو بیشتر مربوط به تست های درگ و معرفی چند خودرو بود اما تصمیم گرفتیم از این پس به معرفی قطعات و اصطلاحات اصلی خودرو بپردازیم و کمی علمی تر به خودرو ها نگاه کنیم ، یکی از بحث های جالب خودرو بحث پرخورانی ( توربوشارژر ها و سوپرشارژرهاست ) که عموما زیاد شنیده میشوند یا شاید خودروهایی مثل تصویر بالارا دیده باشید اما نحوه کار آنها چیست و چگونه باعث بهتر شدن عملکرد موتور میشوند بحث امروز ماست .
اول از همه باید پورخورانی را تعریف کنیم .
پورخورانی همانطوری از اسمش پیداست از پورخوری میاید و درواقع سعی میکنیم موتوری با حجم ثابت میزان بیشتری از مخلوط بنزین و هوا وارد کنیم تا در اثر انفجار در موتور نیروی بیشتری تولید شود و اما چگونه میشود این کار را کرد ؟
در فرایند سوختن بنزین یا هر سوخت دیگری هوا و سوخت با هم ترکیب شده و با یک نسبت معین بداخل سیلندر تزریق میشوند پس برای بیشتر کردن قدرت موتور باید سوخت و هوای بیشتری بداخل سیلندر ها وارد شوند سوخت را که به راحتی میتوان بیشتر کرد اما چطور هوای بیشتری به داخل سیلندر وارد کنیم؟؟ این دقیقا کاریست که توربوشارژر ها و سوپرشارژرها انجام میدهند.
1-توربوشارژ :
توربو شارژر یکی از معروف ترین عوامل پرخورانی در موتور هاست که طرفداران زیادی هم دارد اما یک توربو شارژر چگونه کار میکند ؟؟ نحوه کار توربو شارژر بسیار ساده است در واقع از دو پروانه ( توربین و کمپرسور ) تشکلیل شده است که با یک محور ( شفت ) به هم متصل شده اند ، دود خروجی از موتور پس از سوختن با پروانه ( توربین ) که در مسیر خروجی دود قرار دارد برخورد میکنید با حرکت این پروانه (توربین ) ، و به کمک محور متصل کمپرسور که در قسمت ورودی هوا قرار دارد حرکت میکند و با فشرده کردن هوا میزان بیشتری هوا را وارد موتور میکند و در نتیجه میتوان مقدار بیشتری سوخت وارد سیلندر کرد .
همانگونه که در تصویر های زیر مشاهده میکنید محفظه توربین در سمت راست و کمپرسور در طرف چپ مشاهده میشود و نحوه کار این سیستم را میتوانید به طور دقیق ببینید .
یکی از مشکلاتی که پس از فشرده شده هوا ایجاد میشود گرم شده هوا است که باعث انفجار زود هنگام سوخت در سیلندر میشود به همین دلیل در سیستم های پرخورانی معمولا از سیستمی برای خنک کردن هوا استفاده میشود که در تصویر زیر میتوانید نحوه عملکرد این دو سیستم را در کنار هم ببینید .
در ادامه نیز میتوانید با دیدن ویدیو زیر دقیق تر با نحوه کار این سیستم آشنا شوید .
2- سوپر شارژ :
نحوه کار سوپرشارژ ها بسیار نزدیک به توربوشارژ است با این تفاوت که در سوپر شارژر ها انرژی موردنیاز برای چرخاندن کمپرسور از خود موتور تامین میشود سوپر شارژرها انواع مختلفی دارند که طرز کار آنها تا حدودی زیادی شبیه به توربوشارژر ها هستند اما بدون توربین و در واقع محورشان به میل لنگ خودرو متصل است . سوپر شارژر ها انواع مختلفی دارند مثل روتز ( Roots ) ، دوپیچی ( Twin-Screw ) ، و سانتریفیوژی (Centrifugal)
در ویدیو زیر نحوه کار یک سوپرشارژر سانتریفیوژی (Centrifugal) را به طور دقیق مشاده کنید .
نکاتی در مورد توربوشارژر ها و سوپرشارژر ها :
1- در توربو شارژر ها تا از روشن شدن موتور تا رسیدن به دور موتوری که توان چرخاندن پره های توربین را داشته باشد مدت زمانی طول میکشد که باعث تاخیر در قدرت موتور شود اما در سوپرشارژرها به دلیل اینکه سوپرشارژر همراه با روشن شدن موتور روشن شده و تاخیر در پرخورانی وجود ندارد . به این پدیده که در توربوشارژرها وجود دارد پس افت (Lag) میگویند .
2-استفاده از توربوشارژرهای کوچک به جای توربوشارژرهای بزرگ:
یکی از راههای که می توانیم میزان پس افت توربوشارژرها را کاهش داد استفاده از توربوشارژرهای کوچک استفاده نمائیم زیرا توربوشارژرهای کوچک سریعتر شتاب گرفته و در دور پائین موتور تقویت بهتری ایجاد می نمایند اما نمی توانند تقویت بیشتری را در دورهای بالای موتور که ما نیاز به وارد نمودن حجم بیشتری از هوا به موتور هستیم را تولید کنند و نیابد دور توربین گاز در آنها خیلی بالا رود. در جاهائی که ما نیاز به شتاب بالا در توربین گاز و مقدار بیشتری از هوای ورودی به موتور داریم می توانیم از دو توربو شارژر کوچک که به صورت مجزا از یکدیگر می باشند، استفاده نمائیم که شرکتهای خودروسازی همچون تویوتا ، آئودی ، مزدا این نوع توربوشارژر را در برخی از تولیدات خود به کار برده اند . به توربوشارژرهای فوق توربوشارژرهای دوقلو (Twin Turbocharger) نیز می گویند.
در پایان هم میتوانید این ویدیو جالب که مخصوص سایت Cnet است و توضیحات کاملی در مورد توربوشارژر و سوپر شارژر داده است را ببینید
میزاشتی فیلم هارو بشه دان کرد ناخون خشک
دوست عزیز این فیلم ها در آپارات آپلود شده. می تونید در هنگام پخش فیلم روی آیکون آپارات کلیک کنید و از اونجا دانلود کنید
خیلی خوب بود متشکرم
خیلی خوب بود
ممنون بدور از اصطلاحات مرسوم به صورت ساده وفهم راحت مطلب ارایه شد تشکر بیکران خیلی وقت میخواستم این مطلب رو بفهمم و مکانیزم ساده ای از عملکرد توربو بدونم الان فهمیدم یه خواهش مطلبی هم برای تفاوت سیستم AWD با FWd یا 4wd بفرمایید قدردانتان میشم -ارادت
عالی بود
عالی بود اگه بشه از کارکرد روتز ویدیو تهیه کنید عالی میشه
دم شما گرم مطلب خیلی خیلی خیلی مفیدی بود مدت زیادی بود دنبال همچین مطلبی می گشتم واقعا تشکر
خیلی عالی بود .همه سوالامو جوابشو گرفتم.ممنون
اقعا عالی بود ممنون
میشه سوپر شارژ رو روی 206sd بست؟؟
سلام من امید هستم یکی از طرفداران و علاقه مندان موتورسنگین که در ضمن یه سوزکی gsx ۱۳۰۰ هایابوسا مدل ۲۰۰۶ دارم و توربو شارژ که خیلی بکار من خورد البته توین توربو که تو همین ایران خودمونم نصب کردم روش دستکم ۸۰ اسب بخار به موتور به قدرت موتور اضاف شده + ۲۸۰۰ تا دور موتور در دقیقه خخخخخ خودمم باورم نمیشد ولی تو یوتیوبزاد دیده بودم و حسابی پیگیرش شدم پولش برام مهم نبود مت برای عشقم موتور سنگین هر کاری میکنم ۴۱۲ کیلومتر سرعت بچه بازی نیس خخخخخ
واقعا اطلاعات جامع و عالی بودند و عکس ها بسیار گویا و زیبا
واقعا از سایت خوبتون متشکرم
شاد باشید
دگه واسه پراید توربو شارژ بزاری سلند میترکه.چون حنس سلند ماشینهای خارجی با ماشین های ما فرق میکنه
عالی بود …….. ولی تو ایران هم توربو شارژر هست عایا؟
من پراید دارم میخاستم بدونم جایی هستش که توربو واسه نصب رو ماشین داشته باشه
سلام . من امیر صمیمی هستم از تیم مسابقات کی تی اس . راستیتش من اینکارو کردم ولی بی فایده بود ب نظر من نکنی این کارو بهتره چون گازی ک موتور 3اس یا 1جی زد میخوره هر گز مگا موتور نمیخوره واسه همین امکان ترکیدن موتور خیلی زیاده
تو ایرانم هست رو پرایدم بعضیا میبندن
ولی هم غیر علمیه هم بدرد نخور
کلا دنبالش نرید بهتره
آره فوق العادس من روی سانتافه بستم از سایت turbonos.ir خرید کردم خیلی هم مسول های سایت آدمهای خوب و با شخصیتی هستن هر گونه راهنمایی هم که بخوای میکنن.
بی نهایت عالی بود مرسی از شما بابت این سایت خوب
خیلی خیلی مطلب مفیدی بود… :*
قابل شمارو نداشت سرهنگ سهیل جان