راهنمای خرید گوشی هوشمند

3

با سلام خدمت همه

امروز با چند  توصیه درباره ی  خرید تلفن همراه در خدمت شما هستیم که امیدوارم برای شما  مفید باشد و هنگام خرید بتوانید تصمیم گیری بهتری داشته باشید .

خیلی سریع بریم سراغ اصل مطلب :

1 – انتخاب سیستم عامل مناسب :

– اندروید :

بی شک اندروید یکی از پر طرفدار ترین سیستم عامل های موبایل در دنیاست و امروزه اکثر گوشی های موبایل از این سیستم عامل استفاده میکنند . البته این پرطرفدار بودن دلیل به بهترین سیستم عامل بودن نیست ، اندروید به دلیل اپن سورس بودن و پوشش سخت افزاری بیشتر سیستم عاملی محبوب برای شرکت های سازنده گوشی های هوشمند شده است که باعث می شود بیشتر از بقیه سیستم عامل ها به سراغ این سیستم عامل بیایند و این هم میتواند خوب باشد هم بد ، این یعنی هر شرکت سازنده گوشی میتواند به دلخواه اندروید را برای گوشی خودش باز سازی کند  و رابط کاربری خودش را بسازد ، مثلا سامسونگ در گوشی گلکسی S4 میتواند دو برنامه را به صورت هم زمان با هم اجرا کند . البته این تغییرات باعث بروز مشکلاتی  هم در برخی از نسخه ها شده است .

اما خوب نسبت به بقیه سیستم عامل ها مزایایی هم برای کاربرانش دارد ، مثل تنوع انتخاب در نوع سازنده و تنوع در انتخاب سایز صفحه نمایش . اندروید از Google Play استفاده میکند البته این سرویس فعلا در ایران در دسترس نیست اما برنامه های زیادی برای اندروید نوشته شده  و در ایران هم برنامه هایی مثل کندو و بازار و مایکت تقریبا  این نیاز را بر طرف کرده است .

Android-interface_NEW (1)

– iOS :

iOS  بی شک یکی از بهترین سیستم عامل های تلفن های همراه است و اگر با این سیستم عامل کار کرده باشید متوجه اجرای عالی برنامه و کرش کردن کم نسبت به بقیه سیستم عامل ها می شوید . در نسخه 7 این سیستم عامل هم رابط کاربری زیبای دارد  و در Iphone 5s به صورت 64 بیتی اجرا میشود ، iOS  هم از بزرگترین پایگاه برنامه ها و بازی ها ی خودش یعنی Appstore پشتیبانی میکند که بر خلاف Google Play از ایران قابل دسترسی و استفاده است ، البته شاید بعضی ها اندروید را به  iOS  ترجیح بدهند چون مثلا در iOS  شما نمیتوانید فایلی را با بلوتوث بفرستید یا به فایل های سیستمی دسترسی ندارید یا مثلا آیفون دلیوری رپورت ندارد .

اما همه این مشکلات قابل حل شدن هستند  و با استفاده ازجیلبریک شدن دیوایستون میتوانید به این برنامه ها دسترسی پیدا کنید و البته نرم افزار های زیادی برای iOS  نوشته شده که میتوانید همه کارایی که آیتیونز در اختیارشما  قرار نمیدهد  را  برای شما انجام دهد  مثل Tangbu , iFunbox و ….. البته آیتیونز نقطه قوت iOS  هم هست  هر بار که دیوایس شما به آیتیونز متصل شود با هم Sync شده و از دیوایس شما به صورت اتوماتیک بک آپ گرفته میشود  که واقعا  کاربرد زیادی دارد  . در کل شاید در کار با iOS با محدودیت های رو به رو باشید اما iOS کارها را به نحو غیر قابل باوری عالی انجام میدهد .

iOS_interface_NEW

– Windows  phone :

امروزه ویندوز فون را  میتوان بر روی برند فنلاندی نوکیا دید ، وقتی اسم مایکروسافت و نوکیا رو میشنویم مسلما باید انتظار یک محصول فوق العاده داشت شاید دلیل اینکه مایکروسافت و نوکیا سهم کمتری از بازار گوشی های هوشمند را دارند باید دیر به فکر افتادن این دو شرکت دانست و در واقع فرصت ها رو از دست دادند . اما بریم سر اصل مطلب ویندوز فون در واقع یه سیستم عامل عالی برای کاربران ویندوز به حساب می آید . رابط کاربری دینامیکی و کاشی مانند این گوشی همانند ویندوز 8 و میتوانید  اندازه و سایز و رنگ و …… به دلخواه عوض کنید. ویندوز فون شما میتواند براحتی با محصولات مایکروسافت مثل ایکس باکس و ویندوز و آفیس تبادل داشته باشد البته به مراتب نسبت به اندروید و iOS  برنامه های کمتری دارد و اگر با مشکل مواجه شوید کمتر کسی میتواند  به شما  کمک کند .

 

windows-interface_NEW

سیستم عامل نصب شده بر روی برخی از گوشی های هوشمند بازار
سیستم عامل نصب شده بر روی برخی از گوشی های هوشمند بازار

2 – اندازه ( سایز صفحه نمایش ) :

امروزه گوشی های هوشمند از تمامی مرز ها عبور کردند حتی بعضی از اوقات تفاوتی با یک تبلت نمیبینیم  از سایز 3.5 اینچ تا 6.5 اینچ در تصرف گوشی های هوشمند است . اگر سیستم عامل انتخابی شما iOS باشد  محبورید فقط از صفحه نمایش 4 اینچی آیفون 5S استفاده کنید ، اما درمورد اندروید و ویندوز فون از تنوع بسیار بالایی برخوردارید . سایز صفحه نمایش بیشتر یک نکته سلیقه ایست و ولی چند نکته کوچک لازم به ذکر است هرچقدر صفحه نمایش کوچکتر باشد گوشی سبکتر و خوش دست تر میشود . اما لذت دیدن کلیپ یا بازی  فقط با یک صفحه نمایش بزرگ قابل درک است ، فقط کافیست به مرور صفحات وب با گوشیتان فکر کنید. باور کنید مرور صفحات با یک گوشی 3 اینچی عذاب آور است  🙂 نکته بعدی حمل کردن یک گوشی 6 اینچی دردسر بزرگی ایست  شاید در هیج کدام از جیب هاتون جا نشه :ِ) پس سعی کنیم با توجه به نیاز روزانه سایز صفحه نمایش رو مشخص کنیم .

سایز صفحه نمایش برخی از اسمارت فون های موجود در بازار
سایز صفحه نمایش برخی از اسمارت فون های موجود در بازار
ابعاد دقیق اسمارت فون های موجود در بازار
ابعاد دقیق اسمارت فون های موجود در بازار

 

3 – کیفیت صفحه نمایش : 

نکته قابل بررسی بعدی برای خرید یک گوشی هوشمند کیفیت صفحه نمایش است مسلما لذت بردن از یک گوشی مستلزم داشتن یک صفحه نمایش با کیفیت است . در بازار پر تب و تاب گوشی های اسمارت کلمات زیادی برای توصیف صفحه نمایش یک گوشی کاربرد دارد که بهتر است مقداری با هرکدام آشنا شویم :

– AMOLED :

OLED ها از ماده ای براساس کربن ساخته می شوند که زمان عبور جریان الکتریسیته نور ساتع می کنند . از OLED ها می توان در ساخت نمایشگرها استفاده کرد. زمان پاسخ گویی کم ، زاویه دید زیاد ، شفافیت و بازده بالا از ویژگی های این نمایشگر است . نمایشگرهای OLED می توانند بسیار باریک باشند، حتی نمونه آزمایشی از OLED  با ضخامت 50 میکرون ساخته شده است .

Super-AMOLED:

سامسونگ به نمایشگرهای AMOLED یک صفحه لمسی بسیار باریک حدود یک هزارم میلی متر (0.001mm) اضافه کرد و آن را با نام Super AMOLED عرضه کرد. باریکی این سنسور باعث شد که تصاویر بهتر و شفاف تر نمایش داده شده و در نور زیاد روز نیز قابل مشاهده باشند. سامسونگ ادعا می کند که نمایشگرهای Super AMOLED بیش از 20 درصد بهتر از AMOLED ها در نور زیاد عمل می کنند و تصاویر در روشنایی روز بهتر مشاهده می شوند. Super AMOLED ها طول عمر بیشتری داشته و صفحه لمسی آنها نیز عملکرد بسیار خوبی دارد.

صفحه نمایش رتینا(به انگلیسی: Retina Display)

نوعی صفحه نمایش ال‌سی‌دی است که به طور اختصاصی توسط شرکت اپل تولید می‌شود. سازندگان این نمایشگر اظهار می‌کنند که تراکم پیکسل این نمایشگر به اندازه‌ای بالاست که چشم انسان در فاصله دید معمول قادر به تشخیص پیکسل‌ها نیست.

اپل از این نمایشگر در محصولات خود همانند آی‌ پد، آی‌ فون، آی‌ پاد تاچ و مک‌بوک پرو استفاده کرده‌ است . تراکم پیکسل گجت‌های مختلف متفاوت است ؛ در آی‌فون وآی‌پاد این عدد به ۳۲۶ ، در آیپد ۲۶۴ و در مک‌ بوک پرو به ۲۲۰ می‌رسد.

برای بهتر شدن مزایای هر کدام از صفحه نمایش های بالا مقایسه ای کوتاه داریم بین نمایشگر چند گوشی قدرتمند بازار

– روشنایی و وضوح دید :

سامسونگ گلکسی S5 با صفحه نمایش جدید و تقویت شده میتواند به راحتی به میزان 440 نیت ( درخشندگی یا تراکم نور یا لومینانس در نورسنجی ، معیار سنجش شدت نور در واحد مساحت در یک جهت مشخص است . درخشندگی بیانگر میزان نور عبوری از یک سطح ، یا گسیل‌ یافته از آن ، در یک زاویهٔ فضایی مشخص است . یکای SI درخشندگی کاندلا بر متر مربع (cd/m۲) است .  یکای غیر SI معادل این یکا «نیت» است) که باعث میشود در فضای باز و نور مستقیم خورشید دید بهتری داشت . در فضای باز صفحه نمایش ال جی ، جی 2 تقاوت چندانی با بقیه ندارد . اما آیفون 5S با 587 نیت در صدر جدول قرار دارد و همینطور که در تصویر زیر مشاهده میکنید دارای درخشندگی بیشتر و وضوح بهتر نسبت به بقیه گوشی ها میباشد .

اما در حداقل نیت تولیدی برنده گلکسی S5 با تنها 2 نیت است ، پس از آن آیفون 5S با 5 نیت و G2 با 8 نیت در رتبه های بعدی هستند .

Brightness and visibility
Brightness and visibility

در جدول زیر نیز میتوانید امتیاز کلی هر گوشی رو در قسمت روشنایی و وضوح تصویر ببینید .

01-Brightness-and-visibility

– دقت تصویر ( Resolution ) :

امروز اکثر گوشی های جدید با کیفیت صفحه نمایش 1080*1920 یا همان FullHD به بازار عرضه میشوند ، اما آیفون 5s با 640*1136 عرضه شد اما چون سایز صفحه نمایش کوچکتری نسبت به بقیه گوشی ها دارد کیفیت قابل قبولی را ارائه میدهد .

اما Galaxy S5 و Note 3 به کمک صفحه نمایش  AMOLED و چینش متفاوت پیکسل ها ( diamond PenTile ) تصویر خارق العاده ای رو برای ببینده خلق میکند .

تصویر زیر مقایسه ایست از فاصله بسیار نزدیک به صفحه نمایش این کوشی های قدرتمند برای بررسی دقت تصویر این گوشی ها :

03-100-crop (1)

 – تصویر زیر نیز امتیازات کلی بخش رزلوشن است :

02-Resolution (2)

ساخت دوباره رنگ (  Color reproduction )

در این قسمت به مقایسه رنگهای تولید شده هر صفحه نمایش میپردازیم تولید رنگ ها ی طبیعی بزرگترین مشکل  AMOLED هاست به طوری که بعضی از رنگ ها با شدت بیشتر و برخی از رنگ ها کاملا نامحسوس تولید میشود به طور مثال  سبز و آبی با چگالی بالا ولی رنگ های ثانویه مثل زرد با چگالی کمتری تولید میشود . حالا نکته اینجاست که چه تاثیری برای ما دارد شاید نوع رنگ برای خیلی از خریداران مهم نباشد و شاید هم کسی را آزار ندهد اما درهنگام دیدن فیلم یا عکس های گرفته شده از خودتان ممکن است کمی پوست ها به نارنجی مایل باشند و رنگ واقعی خود را نداشته باشند در واقع دمای رنگی که گوشی S5 ارائه میدهد در حدود  8100 K که در واقع خیلی بالاتر از معیار 6500k است . در مقایه با گلکسی S5  ال جی G2 تصویر با دمای رنگ بهتری در حدود 7200 اراثه میدهد . شاید این حالت از گلکسی S5  اما در این ناحیه تصویر میزان رنگ سبز بیشتر از بقیه به چشم میخورد . در این حالت تصویر ارائه داده شده مثل حالت سینمایی تلویزیون ها است و رنگ قرمز هم کمی بی روح است .

در این قسمت ایفون 5S و Nexus 5 تصویر بهتری و نبست به بقیه اراثه دادند و در واقع در این قسمت Nexus 5 بهتر از بقیه ظاهر شد .

03-Color-reproduction

-زاویه دید ( Viewing angles ):

شاید نسبت به بقیه فاکتور ها زاویه دید از لحاظ اهمیت در درجه پاییتری قراداشته باشد اما به هیج عنوان قابل نادیده گرفتن نیست . زاویه دید رو باید در اختیار صفحه نمایش های  AMOLED  دانست جایی که میتوانند قدرت خودشان را به رخ بقیه بکشند در مقابله با صفحه نمایش  LCD که در زاویه های کمتر از 45 درجه رنگ ها کیفیت خودشان را از دست میدهند .

همانطوریکه در تصویر زیر مشاهده میکنید قدرت صفحه نمایش های AMOLED در گوشی های Galaxy S5 و Galaxy Note 3 کاملا قابل تشخیص است .

02

04-Viewing-angles
جدول امتیازات در قسمت زاویه دید

 در جدول زیر امتیازات و نمره هر گوشی را به طور کامل مشاهده کنید .

table 1
جدول نشان دهنده روشنایی ، کنتراست ، و دمای رنگ های هر صفحه نمایشگر
table 2
این تصویر نشاندهنده میزان کاهش هر فاکنور در زاویه دید 45 درجه است (عدد های کمتر بهتر است )
4- قدرت پردازشگر :

شاید مهمترین رکن یک اسمارت فون پردازنده گوشی باشد . اگر بخواهیم خلاصه بگوییم باید چند قانون را برای خود بگذاریم: اول اینکه اگر قصد خرید گوشی ارزان قیمت را دارید بهتر است پردازنده ای دوهسته ای برای خود برگزینید .چرا که دنیای تک هسته ای ها تقریباً تمام شده است و چه بهتر که این دوهسته ای بیشتر از 1GHz باشد. اگر دنبال گوشی های متوسط هستید آنهایی که پردازنده 4 هسته ای دارند کارایی بهتری دارند و امروزه هم می بینید که هشت هسته ای ها در راهند . از شرکت های معروف و خوشنام سازنده پردازنده های همراه می توان به  مدیاتک، انویدیا، کوالکوم، سامسونگ  و اپل اشاره کرد. ولی ازآنجایی که مقایسه پردازنده به صورت جداگانه امکان پذیر نیست مجبوریم تنها به نتایج تست بنچ مارک ها اکتفا کنیم البته نکته قابل توجه در این قسمت 64بیتی بودن پردازنده ی A7 آیفون 5S است که مطمئنا در آینده بیشتر در موردردازنده های 64Bit در گوشی های تلفن همراه خواهیم شنید .

snapdragon-801-soc-image-update
پردازنده Snapdragon 801

از آنجایی که امکان مقایسه دقیق بین پردازنده های اپل و دیگر شرکت ها نیست ( به دلیل استفاده نکردن از یک سیستم عامل یکسان ) به همین دلیل مجبور به مقایسه پردازنده های اندرویدی شدیم .

پردازنده استفاده شده در برخی از گوشی های هوشمند بازار
پردازنده استفاده شده در برخی از گوشی های هوشمند بازار

جدول زیر نشان دهنده بنچمارک Geekbench 3 است و معیار اندازه کیری عدد ها   Intel Core i5-2520M @ 2.50 GHz  است با امتیاز 2500

 cpu

Cpu2

در نمودار زیر هم می توانید مقایسه برترین پردازنده های گوشی های هوشمند را ببینید:

kirin-920-antutu

5- باتری :

مسلما باتری یکی از مهمترین فاکتور های خرید یک اسمارت فون است ، امروزه اکثر کارهای روزانه با گوشی های هوشمند انجام می شوند پس شاید در دسترس بودن مهمترین فاکتور انهاست پس دوست ندارید وقتی نیاز دارید که از گوشی هوشمندتان استفاده کنید پیغام Low Battery ملاحظه کنید پس بهتره هنگام خرید به چند نکته توجه کنیم

در زمینه باتری یک نکته مهم و قابل توجه قابلیت تعویض باتریست مثلا شما نمی توانید باتری آیفون را به راحتی تعویض کنید چون در داخل بدنه پلمپ شده دستگاه قرار گرفته اما گوشی هایی مثل سامسونگ قابلیت تعویض راحت باتری را دارند و می توانید در صورت نیاز به انرژی بیشتر یک باتری اضافه تهیه کنید . پس در هنگام خرید حتما به این نکته توجه کنید .

اما اگر قصد خرید گوشی با باتری پلمپ شده را دارید باید بگم ناراحت نباشید شما هم میتوانید با خرید پاور باکس و شارژر های همراه  همیشه از داشتن انرژی بیشتر لذت ببرید .

ظرفیت باتری گوشی های هوشمند موجود در بازار
ظرفیت باتری گوشی های هوشمند موجود در بازار

البته حیف که راجع به Ultra Power Save Mode سامسونگ گلکسی S5 صحبت نکنیم و نگیم که این گوشی در این حالت میتواند با 10 % باتری 24 ساعت آماده به کار بماند .

در جدول زیر میتوانید میزان دوام باتری چند تبلت و گوشی معتبر را ببینید.

battery 1 battery 2

6- جنس بدنه :

بدنه یک گوشی هم مطمئنا یکی از مهمترین فاکتور های خرید در بازار گوشی های هوشمند است و نمی شود به راحتی از آن گذر کرد امروزه دو دسته بزرگ از گوشی ها را در بازار داریم :

1 – گوشی های با بدنه پلاستیکی مثل گوشی های سامسونگ

2-گوشی های با بدنه فلزی ( آلمینیوم ) مثل گوشی های اپل و برخی از مدل های HTC

در نگاه اول شاید بدنه پلاستیکی را بدون کیفیت وشکننده دید اما اینطور نیست بدنه های با پلاستیک فشره پیشرفت زیادی کرده اند که باعث شده گوشی با بدنه پلاستیکی مثل گلکسی در برابر آب و گرد خاک مقاوم باشد.

جنس بدنه برخی از گوشی های هوشمند در بازار
جنس بدنه برخی از گوشی های هوشمند در بازار

به شما توصیه میکنیم دو ویدیو زیر را ببینید تا بتوانید مقایسه بهتری از بدنه این گوشی ها داشته باشید اما فقط یک نکته اینست که گوشی های با بدنه فلزی حس بهتری به کاربرانش القا میکند و از لحاظ پرستیژ هم نسبت به پلاستیک رتبه بهتری دارد .

اگر هم مایل باشید میتوانید ویدیو های زیادی که به بررسی بدنه گوشی های مختلف میپردازد را در سایت پیدا کنید.

مقایسه وزن برخی از گوشی های هوشمند موجود در بازار
مقایسه وزن برخی از گوشی های هوشمند موجود در بازار

7-دوربین :

camera-lead

این روزها پیشرفت دوربین گوشی های هوشمند آنقدر زیاد و محسوس بوده  است و تقریبا به اندازه یک دوربین دیجیتال معمولی قدرت و کیفیت دارند و در این روزها دیگر جنگی به اسم مگا پیکسل نیست و همه رو به بهبود کیفیت دوربین ها آوردند تا افزایش مگاپیکسل. هرچند هنوز ملاک بیشتر ما برای انتخاب دوربین  همین مگاپیکسل است و سازندگان گوشی های هوشمند هم با علم به این قضیه با افزایش مگاپیکسل خیلی ها را فریب می دهند و شما به راحتی می توانید گوشی با 8 مگاپیکسل دقت حسگر بیابید که از خیلی از دوربین های 5 مگاپیکسلی ضعیف تر است. بگذریم … همانطور که پیش از این در راهنمای خرید دوربین توضیح دادیم، حسگر و پردازنده اهمیت بیشتری دارند. برای مثال میتوان به آیفون 5s اشاره کرد که دوربینی 8 مگاپیکسلی دارد ولی به علت پردازنده و مشخصه های خاص خود توانسته کیفیتی مناسب را به شما ارائه دهد. متاسفانه در توضیح مشخصات دوربین گوشی ها زیاد به جزئیات اشاره نمی شود. به همین منظور به دو نکته توجه کنید: اول سابقه 🙂 : برای مثال دوربین گوشی های نوکیا،اچ تی سی و سونی در رده های پایین تا متوسط  سابقه خوبی دارند. در کلاس قیمت های متوسط و بالا اپل،سامسونگ و ال جی هم به این گروه ها اضافه می شوند. دوم تست فیزیکی: هنگامی که گوشی را در دست میگیرید کمی عکس و فیلم بگیرید. نویز تصاویر را بسنجید سعی کنید از چند زاویه مختلف عکس بگیرید. یادتان باشد تصویری که پیش از ثبت درصفحه می بینید کیفیت دوربینتان نیست پس فریب کیفیت LCD را نخورید :). یکی از مشخصه های دوربین های ضعیف نویزی شدن شدید آنها در فضاهای کم نورتر است.

میزان مگاپیکسل دوربین اصلی برخی از گوشی های هوشمند موجود در بازار
میزان مگاپیکسل دوربین اصلی برخی از گوشی های هوشمند موجود در بازار
میزان مگاپیکسل دوربین جلو برخی از گوشی های هوشمند موجود در بازار
میزان مگاپیکسل دوربین جلو برخی از گوشی های هوشمند موجود در بازار
دارا بودن آیفون و HTC One از فلاش دوبل
دارا بودن آیفون و HTC One از فلاش دوبل

 

در صفحه زیر میتوانید کیفیت دوربین های مختلف را بسنجید فقط کافیست گوشی مورد نظر خود را انتخاب کنید:

  مقایسه دوربین گوشی های هوشمند

 در آینده نزدیک در این باره بیشتر با شما صحبت خواهیم کرد .

Subscribe
آگاهی از
3 نظرات
جدیدترین
قدیمی ترین بیشترین رأی
Inline Feedbacks
View all comments
علی
تیر 8, 1396 8:54 ق.ظ

مبسم تعالی
سلام 1_ می خواستم بپرسم که هواوی p9lite بهتره یاسامسونگ j7prim ؟

2_وایا j7 prim هشت هستهای واقعی است وهمه هسته های با هم کار میکند یا 2تا چهار هستهای است؟

حسین
مرداد 21, 1394 11:34 ق.ظ

سلام دوستان عزیز من می خوام این مدل از گوشی شیائومی رو بخرم فقط لطفا میشه بگید که با اپراتور های داخل ایران مشکلی داره یا نه ؟

ادمین
Reply to  حسین
مرداد 21, 1394 9:12 ب.ظ

سلام دوست عزیز
بله با اپراتورهای ایران سازگاری دارند. البته گوشی های چینی رام های مختلفی دارند. یکی از این رام ها فقط مخصوص چین هستش به همین دلیل باید از خود فروشنده استعلام کنید.

3
0
Would love your thoughts, please comment.x