راهنمای انتخاب لپ تاپ

10

مطمئناً خیلی از افراد که نیاز به کار تخصصی ندارند دیگر سمت کامپیوتر های رومیزی نمی روند و این نیاز اتصال به دنیای تکنولوژی را با خرید یک لپ تاپ حل می کنند. امروز هم قصد ما از نوشتن این مطلب نشان دادن یک سری راههابرای انتخاب لپ تاپ بهتره . کوتاه و تلگرافی نوشتم تا حوصله تون سر نره…

و همچنان CPU :

amd-v-intel_large

پیش از این هم اهمیت CPU در کامپیوتر را برای شما بازگو کرده بودیم. در ادامه در لپ تاپ ها هم همینگونه است و به نظر من در لپ تاپ ها اهمیتش بیشتر هم میشه. حالا چرا؟ چون پردازنده های به کار رفته در لپ تاپ ها تا حدودی نسبت به پردازنده های کامپیوتر های رومیزی ضعیف ترند.(یکی از دلایلش مصرف کمتره)

لپ تاپ ها در زمینه پردازنده به چند بخش تقسیم می شوند:

رده پایین : که معمولاً دوهسته ای های اینتل سری های B و سریهای E شرکت AMD  هستند. این رده معمولاً برای کارهای ساده مثل گشت و گذار در اینترنت و کار کردن با نرم افزار هایی مثل ورد و … استفاده می شوند.

رده متوسط: سری Core i3 اینتل و سری A  برند AMD در این رده قرار می گیرند. کارایی بهتر شده ، نرم افزار های بیشتری هم توانایی اجرا دارند. اما همچنان برای بازی و نرم افزارهای مهندسی مناسب نیستند.

رده بالا : در این رده سری Core i5 و Core i7 قرار دارند . کارایی خوبی دارند، نرم افزارهای مهندسی و بازی ها (البته با توجه به کارت گرافیک) را می توانند اجرا کنند.

در پایان بحث پردازنده ها این نکته را بگویم که  هر کدام از این سری ها دارای انواع مختلفی هستند که در سطح خود هم رده بندی می شوند. مثلاً در برند اینتل عدد اول آنها نشانه سری آنهاست: سری 3 سری ivy bidge و سری 4 سری Haswell . یا مثلاً حرف U آخر اسم پردازنده ها که نشانه کم مصرفی و البته که توانایی کمترآنها نسبت به هم گروه خود است.

کارت گرافیک و رم :

amd-radeon-hd-8000m-laptop-graphics-cards-620x349

در لپ تاپ ها دومین نکته مهم (البته به نظر من) کارت گرافیکه  ، فروشندگان محترم لپ تاپ هنوزم که هنوزه با گفتن گرافیک 1 گیگ یا 2 گیگ یا حتی 4 گیگ!!! خریدار بیچاره را فریب می دهند اما همون طور که میدونید دیگه حجم حرف اول رو نمی زنه و از طرف دیگه شیر شدن رم دستگاه با کارت گرافیک اصلاً مزیت نیست. در هر حال گرافیک هم به چند بخش تقسیم می شود:

رده پایین : سری های اینتل 3000 یا 4000 یا …. رده پایین کارت گرافیک ها را تشکیل می دهند. البته امروزه معمولاً به عنوان کارت گرافیک دوم استفاده می شوند. بازی را فراموش کنید ولی خیالتان راحت فیلم ببینید.

رده متوسط: انویدیا X10وX20وX30 و تا حدودی X40 که X با اعداد 6،7 و احتمالاً در ادامه با 8 و 9 جایگزین خواهد شد و البته AMD هایی که عددشان با فرم xyz0 است و هرچه اعداد yz بالاتر باشند قدرت آن هم بیشتر است.

رده بالا: سری های GTX و سریهای AMD ای که همان اعداد YZ آن بالاست، مثلاً بالاتر از 6 البته باید کمی با دنیای کارت گرافیک ها آشنایی داشته باشید تا این موارد را به راحتی استفاده کنید. 😉

امروزه تکنولوژی اپتیموس به کار گرفته می شود تا با استفاده از2 کارت گرافیک (یکی کم مصرف تر) مصرف برق را پایین بیاورند.

نکته مهم دیگر رم دستگاه است. میتوان سطح پایین آن را رم 2 تا 4 گیگ دانست و سطح بالای آن را 6 تا 12 گیگ . باس هم مدنظر بگیرید! مطمئناً امروزه دیگر حداقل باس 1066 است و چه بهتر که شما به کمتر از 1333 راضی نشوید . راستی رم، یکی از آن قسمتهایی است که می توانید آن را ارتقا دهید.

هارد:

StorageReview-Seagate-Laptop-Ultrathin-HDD-Bottom

هارد هم قابل ارتقا است با حجم کاری ندارم . فقط اینکه سطح پایین و متوسط آن دارای دور 5400 rpm است و سطح بالاتر آن با دور 7200 rpm است. شاید حالت مخصوص در این رده را همراهی یک هارد SSD دانست.

باتری و صفحه نمایش :

تکلیف خودتون رو روشن کنید! لپ تاپ را همراه خودتون بیرون می برید یا  همیشه در خانه تان می گذارید؟  اگر بیرون رفتنی هستید که یک لپ تاپ با صفحه نمایش کوچکتر از 14 اینچ بخرید. چون هم سبک تر هستند و معمولاً مدت باتری بیشتری هم دارند. اگر هم که در خانه استفاده می کنید که هر جور راحتید!

جنس لپ تاپ:

لپ تاپ ها هم نیازبه خنک شدن دارند و هرچه قدر قدرت سخت افزاری بالاتری داشته باشند گرمای بیشتری هم تولید می کنند. پس بهتراست برای لپ تاپ های قوی ترتان به بدنه هم دقت کنید. چه بهتر که آلومینیومی باشد.

Subscribe
آگاهی از
10 نظرات
جدیدترین
قدیمی ترین بیشترین رأی
Inline Feedbacks
View all comments
محمد
آبان 16, 1394 2:13 ب.ظ

بسیار عالی افشین جان. محمدم از یکم امیرآباد

مهرداد
مرداد 23, 1394 1:26 ق.ظ

سلام ممنون از سایت خوبتون
به نظرتون لپتاپ لنووnew y5070 گرافیک gtx 960
برای 3dmax و رندر گیری خوبه ؟ و تا چند سال پاسخگوی بنده هست
و یه سوال دیگه با توجه به امدن مدل بالاتر و یا توافقات قیمتش چه موقع ارزونتر میشه ؟

ادمین
Reply to  مهرداد
مرداد 23, 1394 2:52 ق.ظ

Lenovo Y5070 کانفیگ های زیادی داره
نمیدونم دقیقا کدوم رو میگید ولی همشون همین 960 داره که فعلا یکی از بهترین کارت گرافیک های لپ تاپ بازاره
واقعیت اینکه تو بازار لپ تاپ معمولا لپ تاپ های جدید خیلی سریع جایگزین سری های قبلی میشن
و سری های قبلی خیلی سریع نایاب میشن
توافق هم که دلار رو پایین نیورده

َAmirreza
بهمن 27, 1393 9:22 ب.ظ

سلام

ببخشید کارت گرافیک لبتاپ من gtx 850 m هست با ظرفیت 2 gig DDR3 میخواستم بدونم اگر مدل 4 گیگ می گرفتم جقدر فرق داشت

ASUS N56-JK

saeed
مرداد 9, 1393 1:06 ق.ظ

سلام این مدل لب تابmsi ge60 چطوره خوبه یانه تو رو خدا جواب بدید یا ایسوس n550jk

farzin
اسفند 2, 1392 0:39 ق.ظ

مطالبی که گذاشتین خیلی عالی، مفید و مختصر بود. مخصوصا در مورد کارت گرافیک.
یک سوال داشتم:به غیر از hp کدوم شرکته که لپتاباش مجهز به beats است؟
میشه اسم شرکت و مدلش رو بگید.
با سپاس و درود

10
0
Would love your thoughts, please comment.x